Disky
Disky robia auto!
U osobných automobilov sa dnes najčastejšie stretávame s kolesami diskovými, kde sa koleso skladá z disku (vnútorná stredová časť) a ráfiku (vonkajšia časť okolo). Vyrobené môžu byť celé z oceľového plechu zváraním a lisovaním, (tzv. plechové disky) alebo odliate z ľahkých zliatin hlíníku, resp. horčíku (hliníkové disky - elektróny). Menej často je vidieť drôtené disky, kde stred disku je s ráfikom spojený drôtmi. Disky sú najčastejšie jednodielne, ale môžu byť aj dvojdielne a trojdielne. Liate disky z ľahkých zliatin sú ľahšie než oceľové, preto sa výhodne využívajú pre športové účely a tuning. Kvalita, zvýšená pevnosť a menšia hmotnosť je však vyvážená vyššou cenou.
Svoj pôvod má disk z ľahkých kovov v závodnom športe, dnes je stále častejšie používaný pri prvom vybavení vozidla sredných a dokonca aj nižších cenových tried. Z liatiny hliníka a kremíka sa dajú vyrobiť pekné formy, čo vedie k obľúbenosti diskov z ľahkých kovov. Hoci aj oceľové kolesá majú vďaka novému rozvoju menšiu hrúbku steny a sú ľahšie, šancu však majú len u vozidiel, u ktorých ide o hospodárnosť.
Hlavné ukazovateľe diskov
Výrobcovia udávajú pri každom disku 4 údaje: 7,5J x 16" ET25 rozteč 4x100
J - šírka disku (údaj v palcoch)
16 -priemer disku (údaj v palcoch)
ET - horizontálne vyosenie disku voči svojmu stredu (čím menšie ET, tým je disk viac vysunutý von)
Počet a rozteč úchytových skrutiek - pri tomto disku znamená, že je upevnený pomocou 4 skrutiek a priemer kružnice dier, v ktorej sú skrutky pripevnené je 100 mm